Test LIGHT RIDE oppad uit 2016
SNEL SAFARI
Prijs: van € 2399 (Shimano Alivio) tot € 3699 (Rohloff 500/14)
Gewicht: ca. 14 kg
Frame: aluminium (double butted)
Balhoofd: Aheadtype met Contex AHS lagers
Stuurpen: Ergotec (verstelbaar)
Stuur: Ergotec, recht
Voorvork: mix van carbon en aluminium
Trapas: Shimano Deore
Crankset: Shimano Deore
Pedalen: Tecora
Versnelling: Shimano Deore 3×10
Velgen: Exal SP19
Spaken: Sapim Strong/Race
Remmen: V-brakes Shimano Deore
Achterdrager: Tubus Cargo
Zadelpen: Ergotec
Zadel: Selle Italia CSL
Spatborden: Curana aluminium
Slot: Abus Pro Shield 5850
Standaard: Esge Zoom
Voorlicht: Contec HL-380
Achterlicht: Axa Riff
EINDOORDEEL
Fietsen van Snel, met namen als Safari, Savanne en Sahara, rijden al tientallen jaren de hele wereld rond. Nu zijn er nieuwe modellen, waaronder de Light Ride 28, de aluminiumversie van de Steel Ride. De hier beschreven fiets is afgemonteerd met een Shimano Deore groep.
NIEUWE COLLECTIE
Sinds kort heeft Snel een nieuwe eigenaar en is er naast de winkel in Utrecht ook een filiaal in Den Haag.
In 2016 is de fietscollectie vernieuwd, al blijft veel zoals het was, zoals de keuze tussen standaardframes die naar eigen inzicht worden opgebouwd (custom bouw) en speciaal ontworpen maatframes (maatbouw).
De solide stalen fietsen waar Snel groot mee is geworden, krijgen nu de naam Steel Ride. De aluminiumversie daarvan heet Light Ride. Daarnaast zijn er de Air Ride (een comfortabele toerfiets), de Belt Ride (met riemaandrijving), de Big Ride (met 29 inch banden) en de Speed Ride (racefietsen met stalen frames). Ook nieuw is de grote keuze in kleuren: elke RAL kleur is beschikbaar.
Voor van boven met bepakking Snel
Als het moet, kun je deze 14 kg zware fiets als pakezel gebruiken
FRAME
Voor deze rij-impressie staat een Light Ride 28 model. Het nummer verwijst naar de wielmaat (28 inch). Elke Light Ride heeft een frame van dubbel butted aluminium buizen, met drie paar nokjes voor bidonhouders. De fiets kan zowel in custom bouw als maatbouw geleverd worden: van een simpele Shimano afmontage met derailleur en V-brakes tot een onderhoudsarme versie met hydraulische remmen en een Rohloffnaaf.
De hier beschreven fiets is afgemonteerd met de Shimano Deore groep: 3×10 derailleurversnellingen, V-brakes, naven met stalen assen en een trapas met externe lagers. Zulke ‘buitenboordlagers’ zijn minder goed beschermd tegen vocht en vuil dan lagers die in de bracketpot zitten. Shimano maakt nog steeds goedkope onderhoudsvrije trapassen met interne lagers, maar levert daar geen goede cranksets met drie kettingbladen meer bij. Ook van andere merken zijn zulke cranksets soms moeilijk leverbaar. Snel biedt als alternatief een trapas van Chris King. Ook die heeft externe lagers, maar van een betere kwaliteit dan Shimano. Chris King is duurder, maar voor kilometervreters zeker aan te raden.
Lagers van Chris King zijn ook een optie voor het draadloze balhoofd (Aheadtype), maar daar voldoen de goedkopere Contec lagers ook prima.
De achterdrager is een solide stalen Tubus Cargo. Voor en achter is de fiets voorzien van batterijverlichting.
RIJGEDRAG
Het stuur zit aan een verstelbare stuurpen, waarmee de comfortabele zithouding van deze fiets nog wat aangepast kan worden voor een net wat sportiever of nog meer ontspannen houding. De leren handvatten op het rechte stuur liggen fijn in de hand.
Het rijgedrag van de Light Ride is prima: rechtuit gaat heel stabiel, maar ook een scherpe bocht is goed te nemen. Ook met vier volle fietstassen rijdt deze fiets lekker, al lijkt het wel wat zot om een stalen Tubus lowrider te monteren op een voorvork die met carbon extra licht gemaakt is. Het kan wel: de voorvork heeft er nokjes voor. Als het moet, kun je deze fiets van 14 kilo als pakezel gebruiken. Wie vooral tochten met veel bagage gaat maken, zal gecharmeerd zijn van het zwaardere en 600 euro goedkopere broertje van deze fiets, de Steel Ride.
Onder normale omstandigheden blijft de fiets wel staan op de Pletscher standaard, die bij de trapas gemonteerd is. Ook volbepakt. Maar bij harde wind en op oneffen terrein zou de fiets stabieler staan met een standaard die bij de achternaaf is bevestigd.
De 30 mm brede Marathon Racer banden zijn bedoeld voor asfalt, maar onder de spatborden is ruimte voor banden van 40 tot 50 mm dikte, waarmee op ruigere wegen gefietst kan worden.
CONCLUSIE
De Light Ride 28 is een lichtgebouwde maar sterke vakantiefiets in verschillende uitvoeringen en prijsklassen. Een fijne fiets voor asfaltwegen, die met dikkere banden ook op ruigere wegen nog goed vooruitkomt.
VOORDELEN
+ rijgedrag
+ keuzemogelijkheden in afmontage
+ gewicht
NADELEN
- geen vierkante trapas
- standaard niet bij achternaaf gemonteerd