Welke maat fiets moet ik hebben, of wat is mijn framemaat?”
Die vraag krijgen we dagelijks. Een fiets op de juiste manier aanmeten is onze passie, daar zijn we goed in en vinden we leuk. We kunnen zelfs als je dat wilt één frame per stuk heel precies op maat maken. In zowel staal als aluminium. Race, Toer, ATB, Tandem, noem maar op.
Er bestaan standaardtabelletjes met framematen. Neem bijvoorbeeld de binnenbeenlengte (zie plaatje hiernaast: B), (voeten iets uit elkaar) en vermenigvuldig die met 0,65 of 0,68.
Dit is erg algemeen. Framematen wijken nogal af tussen fietsmerken onderling en zelfs binnen de verschillende soorten of jaargangen van één merk.
Wat is dan die framemaat precies?
Met de framemaat van een fiets wordt de hoogte bedoeld in centimeters vanaf het hart van het bracket (trapas) gemeten, dat punt is meestal wel gelijk. Maar tot waar je bovenaan meet verschilt nogal. De ene fabrikant meet tot bovenaan de zadelbuis (met of zonder lug), de ander tot het hart van de horizontale bovenbuis. Er wordt soms ook tot een ‘denkbeeldige’ horizontale buis gemeten, als de buis erg schuin afloopt.
Vooral door de aflopende bovenbuizen wordt het steeds lastiger een framemaat te noemen. Als je ‘vroeger’ een 56 cm frame had, zou u nu op een frame waarbij de bovenbuis 6cm afloopt, dus met een 50 cm, goed uit de voeten kunnen. Het ligt aan de fabrikant welke maat hij aan dat frame hangt. Is het nu een 50 cm of een 56 cm? Of zelfs een ‘M’ of ‘L’ misschien? Daarnaast hebben sommige fabrikanten slechts 2 of 3 maten van een fiets en zou je in dat geval iets moeten kiezen wat het beste in de buurt komt. Dat is natuurlijk niet ideaal.
Raakvlakken met de fiets.
Nu is de hoogte van het frame misschien niet eens zo het allerbelangrijkste, vooral omdat de bovenbuis nogal kan aflopen. Maar bij een bepaalde framehoogte hoort ook een bepaalde lengte. Deze lengte ligt een stuk nauwkeuriger. Zeker bij racefietsen, waar je het stuur zelf niet (makkelijk) meer kunt verstellen. Hierbij komt ook de verhouding tussen been- en armlengte om de hoek kijken.
Uiteindelijk moeten de 3 raakvlakken: Stuur, zadel en pedalen juist bepaald worden. Gecombineerd met de gewenste zithouding op de juiste soort fiets. Je kunt je voorstellen dat je op een mountainbike anders zit dan op een racefiets.
Ook iemand die voor het eerst op een racefiets stapt wil anders zitten dan iemand die al 10 jaar aan die houding gewend is.
Je kan nog zo’n mooie fiets kopen, maar als ‘de zit’ niet goed is rijdt het niet lekker en is het aannemelijk dat je op den duur fysieke klachten krijgt.
Nauwkeurig opmeten.
Om dit nu nauwkeurig te bepalen kunnen wij je opmeten op de pasfiets. Hierbij kunnen wij mooi zien en de klant voelen, hoe je op de fiets zit. Je krijgt zelf ook gelijk een gevoel van de houding.
Bij Snel fietsen gaan we nog een stap verder, wij willen dat je ook kan zien wat er gebeurt als we een afstelling aanpassen.
We maken gebruik van het Ergotec Scanner systeem. Dit is voor Nederland volstrekt uniek.
Er wordt een camera op u geplaatst welke een zijaanzicht aan een monitor doorgeeft.
Aan de ander zijde hangt een doek waar een gradenhoek op zichtbaar is. Doordat je ervoor zit kunnen we heel nauwkeurig de doorbuiging van je rug zien en heel gemakkelijk de configuratie aanpassen. Tevens ook het hoogteverschil van je stuur ten opzichte van je zadel.
Alle maten kunnen we dan tot op de halve centimeter nauwkeurig noteren. Het is vaak leuk om daarna je huidige fiets erbij te pakken en te vergeleken hoe het daarmee uitkomt!
Een maatadvies is, indien nodig, standaard inbegrepen bij de aankoop van een nieuwe fiets. Mocht je nu al een fiets hebben en willen weten of je goed zit, of zelf een 2e hands fiets willen kopen, dan kan je een los maatadvies laten maken t.w.v. € 70,-.
Eventueel bij een latere aankoop van een nieuwe fiets op basis van dat maatadvies, krijg je dat bedrag retour.