De riemaandrijving is bijna niet meer weg te denken in het huidige fietsaanbod van vele verschillende merken.
Mede de enorme ontwikkeling in de kwaliteit en aanbod van naafversnellingssystemen is er een stroomversnelling ontstaan.
Door een combinatie van een naafversnelling, riemaandrijving en een hydraulisch remsysteem kunnen we een fiets bouwen waar we letterlijk prima door weer en wind op kunnen rijden.
Fietsen welke ook zeer geschikt zijn voor zowel woon/werkverkeer, boodschappen, toer en fietsvakanties. Met andere woorden op een zeer brede manier gebruik gemaakt kan worden, wellicht de ideale alleskunner.
Aangezien er bijna geen slijtagedelen meer zijn, zijn de kosten voor onderhoudskosten aanzienlijk lager als bij een derailleur aangedreven fiets.
De eerste aanschaf is wel relatief aan de hoge kant. Dit is erg afhankelijk van het merk en de uitvoering van de versnellingsnaaf, zeker ook omdat er een speciaal frame voor gemaakt moet worden. Aangezien de riem uit een deel bestaat, dus niet deelbaar als een reguliere ketting, moet de liggende- of staande achtervork deelbaar zijn om de riem te kunnen monteren.
De aandrijfriem is helaas niet mogelijk in combinatie met een derailleur versnellingssysteem.
Veel gebruikte versnellingsnaven zijn
- Rohloff 14 versnellingen
- Pinion 9, 12 of 18 versnellingen
- Shimano Alfine 8 of 11 versnellingen
Wat zijn de voordelen van een riemaandrijving?
- Schoon: geen smering nodig, dus geen vuile handen of kleren
- Smering: niet nodig
- Schoonmaken: lauw water
- Degelijk: omdat smering ontbreekt wordt er geen vuil aangetrokken
- Duurzaam: een riem gaat tussen de 25.000 en 50.000 kilometer mee
- Efficiënt: door gebruik van een carbonkern zit er geen rek in een riem, daardoor is de druk heel constant
- Stil: je kunt alles horen wat er om je heen gebeurt, zoals natuurgeluiden
- Gewicht: een riem weegt ongeveer 75% minder dan een ketting
Uiteraard zijn er ook nadelen
- Knikken: De riem mag niet geknikt worden (in de praktijk blijkt dit nauwelijks te gebeuren)
- Reparatie: De riem kan niet gerepareerd worden en moet dus geheel worden vervangen
- Verkrijgbaarheid: Een riem is minder goed verkrijgbaar. Neem op een fietsreis door afgelegen gebieden een reserveriem mee. Het is een zeer duurzaam onderdeel, maar niet te repareren en niet overal verkrijgbaar. Voor het gewicht hoef je het niet te laten: inclusief de aandrijfriem die op je fiets in gebruik is heb je nu ongeveer de helft van het gewicht van een ketting.
Certificering
Wij werken voornamelijk met het merk Gates, dit is de wereldleider in productie van riemen. Naar ik meen zit in bijna 50% van de auto’s wereldwijd minstens een riem van Gates gemonteerd.
We mogen dus aannemen, en verschillende testrijders op ons merk Snel fietsen, bevestigen dit ook, het is top kwaliteit.
Ondertussen zijn er een aantal verschillende riemen en daarbij behorende tandwielen op de markt.
Veel gebruikt zijn de modellen van Gates, CDC en CDX.
De leverancier van de riem, Gates, stelt hoge eisen aan hun eigen product en ook aan de fietsen waar ze op gemonteerd worden. Onze frames zijn door Gates goedgekeurd.
Dit betekend dat ze we een frame hebben moeten opsturen voor een test. Deze hebben we uiteraard doorstaan.
Daarnaast blijft Gates de kwaliteit van de merken welke met hun componenten willen werken, volgen.
Een stukje geschiedenis, in 2013 waren wij de eerste fietsmerk met een reisfiets met een Gates riemaandrijving.
De BELT RIDE is o.a. verkrijgbaar in een 6061 Double Butted aluminium frame met een deelbare liggende achtervork.
Deze stellen we samen en bouwen we geheel op maat en naar persoonlijke wensen.
De STEEL RIDE BELT hebben we sinds januari 2017 in het Snel fietsen programma. Deze is o.a. verkrijgbaar met een top 4130 Cr-Mo frame, met een deelbare liggende achtervork, welke geschikt is voor een riemaandrijving. Ook deze stellen we samen en bouwen we geheel op maat en naar persoonlijke wensen.