Een Rohloff versnellingsnaaf is een versnellingsnaaf welke we in het achterwiel monteren, met 14 inwendige versnellingen. Het basisprincipe is gelijk aan de vertrouwde drieversnellingsnaaf, maar de uitvoering staat op een hoger niveau. Door de nauwkeurige tandwielen, de vele lagers en de oliebadsmering loopt de Rohloff versnellingsnaaf nagenoeg even licht als een derailleurversnelling goed onderhouden is. De 14 versnellingen zijn gelijk verdeeld in stappen van 14%. Dat is een stuk fijnmaziger dan de grote stappen van de drieversnellingsnaaf (33%) maar groter dan het 'tandje' van het derailleur versnellingssyteem. De Rohloff versnellingsnaaf is dan ook oorspronkelijk ontwikkeld voor de onderhoudsvrije mountainbike, de praktijk leert echter dat de meeste naven uiteindelijk in woon/werk-, toer- en vakantiefietsen gemonteerd worden. De Rohloff naaf worden over het algemaan geschakeld met een draaigreep. Er is een ontwikkeling bezig van een vinger bediende schakelhendel, tevens zijn er schakeboxen verkrijgbaar dat ze ook op race versnellingshendels passen. Uit de schakelunit komen twee kabels (een voor op schakelen, een voor terug) uit.
De indexering zit in de naaf, dus de naaf kan niet “doortrappen” omdat de afstelling verloopt.
De draaigreep is stanraad geschikt voor een vlak stuur, voor fietsen met racestuur zijn er alternatieven mogelijk.
De Duitse precisietechniek heeft zijn prijs, een kale naaf begint bij €1093.00. Mits je er een beetje op past gaan ze wel een heel of meerdere fietsenlevens mee, 100.000 km is geen uitzondering. Je kunt de naaf dus meenemen naar de volgende fiets. De aanschafprijs is redelijk hoog te noemen, onderhoud is daarentegen vele malen lager als een derailleursysteem.
Rijden met een Rohloff versnellingsnaaf
Het eerste dat opvalt is dat als je de fiets oppakt al het gewicht in het achterwiel zit. De Rohloff versnellingsnaaf is niet veel zwaarder dan alle onderdelen van een derailleurfiets, maar het zit bijna allemaal op een plek, de achterzijde van de fiets.
Als je even met de fiets loopt merk je dat de ketting of riem makkelijk aan het wiel kleeft: het tandwiel en dus ook de ketting of riem en de cranks draaien graag met het wiel mee omdat de afdichting tussen tandwiel en naaf wat wrijving heeft. Ben je het fietsen, dan draait alles dezelfde kant op en heb je er geen last van. Is de naaf ingelopen, dan wordt het ook minder. Draai aan de versnellingshendel om een lage versnelling in te schakelen (dat kan bij stilstand) en je fiets heerlijk ontspannen weg. Heb je een hele lage versnelling, veel weerstand, geschakeld dan komt er meer geluid uit de versnellingsnaaf. Bij fietsen met grote dikke buizen, aluminiumframes, hoor je dat eventueel beter dan bij frames die van hoogwaardige aluminium, staal en titanium framebuizen met een dunnere wanddiameter zijn gebouwd.
Ook na de “onloop”periode van ongeveer 1500 km is de Rohloff versnellingsnaaf nooit absoluut stil. Het geluid dat hoorbaar is, zal per gekozen versnelling verschillend zijn. Dit hoort bij een versnellingsnaaf.
Schakelen is moeiteloos, draai aan de versnellingshendel en je vindt altijd je eigen ideale versnelling.
Wel is het zo dat, zeker bij weinig preventief onderhoud, de weerstand in de handel en in de schakelkabels gaat toenemen en het schakelen zwaarder gaat worden.
Onderhoud
De Rohloff versnellingsnaaf is met speciale olie gevuld. Dit dient jaarlijks ververst te worden of na 5000KM.
De schakelkabels zijn twee bewegende delen en zullen net als remkabels een keer vervangen dienen te worden. Het schakelkabeltje in de naaf zelf gaat ca 10.000 km mee (of meer, dit is de conservatieve opgave van de fabrikant)
Zie je hier tegen op om deze twee kabels te vervangen, dan kun je ook aan de versie met de externe schakelbox denken. Deze functioneert zonder deze kabels.
De externe schakelbox is verplicht bij schijfremmen, maakt montage van de naaf op bijna alle frames mogelijk.
Het achter tandwiel is speciaal model van Rohloff. Er zijn verschillende uitvoeringen verkrijgbaar.
Bij een open ketting zal dit sneller slijten als wanneer je een kettingkast monteert of een riemaandrijving op je fiets is gemonteerd.
De meeste uitvoeringen van de Rohloff versnellingsnaaf zijn voorzien van een snelspanner. Er is ook een versie met vaste asmoeren, mocht je dit laster anders willen, de naaf niet aan te passen.
De kabels zijn voorzien van bajonetsluitingen. De externe schakelbox kun je in zijn geheel van de naaf schroeven met een kartelschroef.
Afstellen zoals bij een derailleur is niet nodig, de klikken zitten in de naaf zelf. Als de kabels heel slap hangen loop je hoogstens het risico dat je een versnelling aan het eind niet haalt.
Ketting- of riemspanning
Een derailleur is voorzien van zijn eigen kettingspanner, dus kun je dan het wiel in een frame plaatsen met verticale (niet verstelbare) padden. De ketting kan dan langer slijten zonder dat je er erg in hebt. Gebruik je geen derailleur maar een Rohloff versnellingsnaaf, dan moet je ook een manier vinden om de ketting te spannen.
- ketting spannen door een losse kettingspanner.
Iets meer wrijving maar je hoeft niet om de 1000 km je ketting bij te spannen. - ketting of riem spannen door de naaf in horizontale padsleuven naar achteren te trekken. Rohloff beveelt hier de versie met moertjes i.p.v. de uitvalas aan, en je hebt dus een frame nodig met horizontale (stadsfiets) achtige padden. Op vakantie moet je een moersleutel meenemen. Vooral geschikt als budgetoplossing of voor beperking van het diefstalrisico
- ketting of riem spannen door het voortandwiel te verplaatsen. Dit kun je doen met een excentrische bracket, een constructie die uit de tandems afkomstig is. Je hebt daar dus een speciaal frame voor nodig.
- ketting of riem spannen door de padden in hun geheel te verschuiven. Je kun dan het wiel uit de fiets halen zonder weer de ketting te moeten spannen, je kunt een gewone snelspanner gebruiken, en je kunt ook de schuivende padden verruilen voor een type met een derailleuroog.
Onze Snel fietsen zijn op verschillende wijze met een Rohloff versnellingsnaaf op te bouwen.
In een van onze vestigingen gaan we graag met je in gesprek wat goed bij uw gebruik, wensen, ervaringen en financiële situatie past.