Zorg dat je gezien wordt!
Fietsverlichting kun je in twee categorieën verdelen. 1. Verlichting waarmee je vooral door andere verkeersdeelnemers gezien wordt. 2. Verlichting waarmee je daarbij ook zelf beter kunt zien waar je rijdt. Daarnaast valt verlichting vooral te onderscheiden in gevoed door batterijen of door een dynamo. Als we het over een dynamo hebben dan hebben we het over een z.g. naaf-dynamo die in het voorwiel is geïntrigeerd. De dynamo op de band zie je vrijwel niet meer (alleen nog op heel goedkope fietsen). Het waren feitelijk ook ondingen. Voor het fietsen op verlichte (stads)trajecten is verlichting waarmee je alleen gezien wordt meestal voldoende. Voor onverlichte trajecten is het natuurlijk prettig als je zelf ook ziet waar je fietst.
Fietsverlichting om gezien te worden:
De makkelijkste kop- of voorlampen zijn batterijlampen. Tegenwoordig zijn deze zo doorontwikkeld dat ze heel weinig batterijenergie verbruiken en veel branduren hebben. Er zijn modellen op de markt met vervangbare batterijen en modellen met een accu. De modellen met een accu zijn aanzienlijk minder milieubelastend. In veruit de meeste gevallen laadt je deze op via een USB aansluiting.
Fietsverlichting waarmee je goed kunt zien zien:
Dan ben je beter af met verlichting met een aanzienlijk hogere lichtopbrengst. Daarbij gaat het niet alleen om zoveel mogelijk licht. Het gaat ook om waar de lichtstraal terecht komt. Er zijn verschillende types. Die met een sterke, smalle lichtstrook, of juist breed en ook in een combinatie van beide. Dit heeft de maken met de werking van de reflector achter de lamp of led. Veel fietsforenzen hebben dat al ontdekt. zoals ook mountainbikers die ‘s nachts door de bossen rijden. Zichtbaarheid is voor hen van essentieel belang.
The Plug verlichting.
The plug oplaadbare fietsverlichting met USB aansluiting
- aluminium behuizing, afgedicht ter bescherming tegen vocht
- 100% rendement al vanaf ca. 12 km/u snelheid
- voor alle vorken. Als het een niet ahead uitvoering is, dan hebben wij een adapter om the Plug te monteren.
- niet geschikt voor Speedlifter systemen
- compatibel met nagenoeg alle mobiele apparatuur
- incl. schroef, aansluitkabel en kunststof ring met plug om de USB-poort mee af te sluiten
Voordelen aan een koplamp met accu:
- Een koplamp met accu is ook te gebruiken als zaklamp. Handig bij pech onderweg, op fietsvakantie of gewoon voor algemeen gebruik.
- Een koplamp met accu is makkelijker te gebruiken op verschillende fietsen
- Een koplamp met accu hoef je niet op de fiets mee te sjouwen als je alleen overdag fiets.
- Het licht opwekken met een naafdynamo kost zo’n 0,5 km (5 a 7 watt) aan snelheid.the
Wettelijke regels:
Voor fietsverlichting gelden in Nederland een beperkt aantal regels.
- Tussen zonsondergang en zonsopgang, en overdag wanneer het zicht ernstig belemmerd wordt, moet een fietser licht voeren. Wanneer overdag het zicht ernstig is belemmerd, is niet nader gespecificeerd.
- Het voorlicht moet wit of geel zijn. Het achterlicht rood.
- Het licht moet vast aan de fiets bevestigd zijn, of gedragen worden op borst (voorlicht) of rug (achterlicht).
- Het licht mag niet knipperen.
- Een driewieler met 2 wielen voor moet 2 symmetrisch bevestigde koplampen hebben.
- De verlichting mag andere weggebruikers niet verblinden. Wanneer dat is, is niet nader gespecificeerd. De Duitse norm gaat uit van max. 2 lux op 10 meter. Heb je een koplamp die is bedoeld om zelf de weg te zien, dan moet je deze dus ook naar beneden richten, en mag je deze niet recht naar voren laten schijnen.
- Extra verlichting is niet toegestaan. Dus grappige ledjes in wielen of meer dan 1 koplamp op een tweewieler is illegaal.
- De koplamp moet voortdurend zichtbaar zijn voor tegemoetkomende weggebruikers.
- Het achterlicht moet voortdurend zichtbaar zijn voor van achteren naderende weggebruikers.
- De verlichting hoeft alleen gevoerd te worden tijdens het rijden. Bij stilstand hoeft deze dus niet te schijnen (hoewel dat natuurlijk wel handig is, en goede dynamoverlichting standlicht heeft).