Banden gaan veel langer mee als ze met de juiste druk gereden worden!
Een goede pomp betaald zich daarom niet alleen terug in meer fietsgenot maar ook in besparing op bandenkosten.
Soorten pompen
Bij Snel Fietsen tref je een groot assortiment pompen aan. Uiteenlopend in soort, gebruiksgemak, kwaliteit en prijsklassen. Ze zijn er in een aantal soorten: de staande vloerpomp, de framepomp (geklemd tussen de framebuizen) en de minipomp die je ook aan het frame kunt bevestigen maar dan in een houdertje. Daarnaast is er de CO2 patroon. Deze laatste is eigenlijk geen pomp maar een patroon met samengeperste lucht. De pomp die eigenlijk elke sportieve fietser thuis moet hebben staan is een goede staande pomp met drukmeter. Ook wel “baanpomp” genoemd. Hieronder leggen we je uit waarom.
Soorten ventielen
Er zijn drie types fietsventielen. Bij de aanschaf van een pomp is het belangrijk om te weten welk ventieltype je in je fiets hebt.
a. Sclaverandventiel, ook “Presta” of “frans” ventiel genoemd. Dit ventieltype wordt op vrijwel alle sportieve fietsen toegepast en is eigenlijk het meest betrouwbare ventiel.
b. Dunlop ventiel, ook wel “hollands” ventiel genoemd en deze tref je vooral op traditionele (stads)fietsen aan.
c. Schrader ventiel, ook “autoventiel” genoemd. Dit ventieltype zie je steeds minder op fietsen toegepast. Je treft het soms nog op wat oudere mountainbikes en BMX fietsen aan. Alsook op fietsen van heel goedkope makelij.
De juiste druk in je banden
De druk die in je banden moet is afhankelijk van het type fiets, soort en breedte van de band (hoe smaller de band, hoe hoger de druk), gewicht van de berijder enz. De juiste luchtdruk is van groot belang. Denk aan wegligging, stuurgedrag, remweg, comfort en uiteraard de rolweerstand. Met de komst van de “ballon” buitenbanden voor toer- en vakantiefietsen, welke je met een geringe luchtdruk (meer comfort) kunt rijden, is het van belang geworden de spanning goed te kunnen meten. Voor E-Bikes is de juiste luchtdruk ook van heel groot belang. 1 BAR luchtdrukverlies leidt al snel tot een actieradius verlies van 10% of meer!
Wij adviseren je graag wat voor jou en jouw fiets de meest optimale bandendruk is.
Druk meten
De goede druk laat zich niet meten door even met je duimen in de band te drukken. Dat is alleen aardig bij een bandenpechsituatie onderweg. Alleen met een drukmeter, los of in- of aangebouwd aan de pomp, kun je de druk exact en betrouwbaar bepalen.