We kunnen fietsverlichting in twee categorieën onderbrengen.

Verlichting waarmee je vooral gezien wordt en verlichting waarmee je ook de omgeving zichtbaar maakt.

Rij je meestal door verlichte straten? Dan heb je waarschijnlijk genoeg aan een verlichtingset waarmee je gezien wordt. Rij je (ook) over onder meer donkere, minder goed verlichte, omstandigheden, dan is een sterkere verlichtingset nodig.

Daarnaast onderscheiden we verlichting welke gevoed wordt door een dynamo of door batterijen.

 

Fietsverlichting om gezien te worden:

De makkelijkste koplampen zijn batterijlampen. Tegenwoordig zijn deze modellen zo doorontwikkeld dat ze weinig energie verbruiken en hierdoor veel branduren hebben.

Er zijn modellen op de markt met vervangbare batterijen en modellen met een accu. De modellen met een accu zijn aanzienlijk minder milieubelastend. In veruit de meeste gevallen laadt je deze op via een USB aansluiting.

 

Fietsverlichting om zelf goed mee te zien:

Wil je ook in donkere steegjes de omgeving nog goed kunnen zien? Rijd je veel over onverlichte binnendoor wegen? Wil je in het donker nog een ATB route rijden?

In deze omstandigheden ben je beter af met een verlichting welke aanzienlijk hogere lichtopbrengst heeft. Daarbij gaat het niet alleen om zoveel mogelijk licht. Het gaat ook om waar de lichtstraal terecht komt. Er zijn verschillende modellen, modellen welke heel gebundeld zijn in een smalle lichtstrook, of juist breed en ook in een combinatie van beide. Dit heeft de maken met de werking van de spiegel, reflector, achter de lamp of led. Een hoogwaardige spiegel maakt de lamp aanzienlijk kostbaar.

Veel fietsforenzen hebben dat al ontdekt, mountainbikers die ‘s nachts door de bossen rijden ook, ze geven er ook serieus geld uit aan fietsverlichting van een hoge kwaliteit. Zichtbaarheid is van essentieel belang.

Maar een goede lamp kan ook een zegen zijn voor de wat oudere fietser. Als je zicht wat minder wordt of als je wat banger bent geworden om te fietsen, is het een verademing om, in plaats van vage silhouetten, duidelijk te zien dat links een schuur staat, rechts een vervaarlijk fietspaaltje, en dat op tien meter afstand een man met een slingerende hond wandelt.

 

(naaf)Dynamo vs (batterij)Accu fietsverlichting:

Een krachtige koplamp kan branden op naafdynamo of oplaadbare batterijen (of interne of externe accu). Voor de lichtopbrengst maakt het niks uit. LED-lampen zijn inmiddels zo goed dat ze met naafdynamo zeer veel licht geven.

 

Een naafdynamo heeft nauwelijks nadelen. Doet het altijd, hoog rendement en geluidloos.

Een koplamp met accu heeft als nadeel dat je op tijd moet laden en dat je de accu niet leeg mag bewaren.

Daarnaast wordt de naafdynamo ook steeds vaker gebruikt als oplaadstation voor de verschillende mobiele toestellen. (smartphones, GPS en navigatie)

De naafdynamo laadt dan het toestel op tijdens het fietsen. Wel heb je een adapter nodig die voorzien is van een omvormer welke de wisselspanning van de dynamo in 5 v en 500 mA aanpast.

Wij werken graag met the Plug.

USB 2.0 aansluiting

  • aluminium behuizing, afgedicht ter bescherming tegen vocht
  • 100% rendement al vanaf ca. 12 km/u snelheid
  • voor alle vorken. Als het een niet ahead uitvoering is, dan hebben wij een adapter om the Plug te monteren.
  • niet geschikt voor Speedlifter systemen
  • compatibel met nagenoeg alle mobiele apparatuur
  • incl. schroef, aansluitkabel en kunststof ring met plug om de USB-poort mee af te sluiten

 

Tip: geadviseerd wordt een koplamp met aan/uit schakelaar. Het volledige laadrendement kan alleen worden behaald bij ''of.... of’ toepassing (licht of laden)

 

Voordelen aan een koplamp met accu:

  • Een koplamp met accu is ook te gebruiken als zaklamp. Handig bij pech onderweg, op fietsvakantie of gewoon voor algemeen gebruik.
  • Een koplamp met accu is makkelijker te gebruiken op verschillende fietsen
  • Een koplamp met accu hoef je niet op de fiets mee te sjouwen als je alleen overdag fiets.
  • Het licht opwekken met een naafdynamo kost zo’n 0,5 km (5 a 7 watt) aan snelheid.

 

Lumen en Lux:

Lumen is de eenheid voor lichtstroom, en geeft de totale lichthoeveelheid aan die een lichtbron uitstraalt per tijdseenheid, ongeacht waar naar toe. Dat kan dus heel geconcentreerd zijn (denk aan een laser), maar ook heel verspreid (denk aan een traditionele gloeilamp die vrij opgesteld staat).

Lux staat voor de lichthoeveelheid per oppervlakte eenheid (bijvoorbeeld vierkante meter), ongeacht de hoeveelheid gebruikte lichtbronnen, de kleur van het licht of de structuur van het oppervlak waar het licht op schijnt.

 

Het verschil tussen Lux en Lumen is het goed te begrijpen door het gebruik van een reflector (spiegel). Als achter een lichtbron een reflector geplaatst wordt, dan blijft de hoeveelheid Lumen (de hoeveelheid licht die een lamp uitstraalt) hetzelfde, maar op het werkoppervlak waar de lichtbron met reflector op gericht is, neemt de hoeveelheid Lux (de hoeveelheid licht op een oppervlak) toe.

 

Wettelijke regels:

Voor fietsverlichting gelden in Nederland een beperkt aantal regels.

  • Tussen zonsondergang en zonsopgang, en overdag wanneer het zicht ernstig belemmerd wordt, moet een fietser licht voeren. Wanneer overdag het zicht ernstig is belemmerd, is niet nader gespecificeerd.
  • Het voorlicht moet wit of geel zijn. Het achterlicht rood.
  • Het licht moet vast aan de fiets bevestigd zijn, of gedragen worden op borst (voorlicht) of rug (achterlicht).
  • Het licht mag niet knipperen.
  • Een driewieler met 2 wielen voor moet 2 symmetrisch bevestigde koplampen hebben.
  • De verlichting mag andere weggebruikers niet verblinden. Wanneer dat is, is niet nader gespecificeerd. De Duitse norm gaat uit van max. 2 lux op 10 meter. Heb je een koplamp die is bedoeld om zelf de weg te zien, dan moet je deze dus ook naar beneden richten, en mag je deze niet recht naar voren laten schijnen.
  • Extra verlichting is niet toegestaan. Dus grappige ledjes in wielen of meer dan 1 koplamp op een tweewieler is illegaal.
  • De koplamp moet voortdurend zichtbaar zijn voor tegemoetkomende weggebruikers.
  • Het achterlicht moet voortdurend zichtbaar zijn voor van achteren naderende weggebruikers.
  • De verlichting hoeft alleen gevoerd te worden tijdens het rijden. Bij stilstand hoeft deze dus niet te schijnen (hoewel dat natuurlijk wel handig is, en goede dynamoverlichting standlicht heeft).

 

In de vestigingen van Snel fietsen hebben we een grote diversiteit aan fietsverlichting voorhanden. Mede omdat we onze eigen Snel fietsen kunnen bouwen met de meest uiteenlopende modellen en uitvoeringen.

Als je met de fiets bij ons langs komt laten we graag zien wat er aansluit op de omstandigheden waarin jij fietst en uiteraard wat er ook op de fiets te monteren/bevestigen is.

 

Merken welke je in de Snel fietsen vestigingen kunt vinden;

Kijk hier op de website Busch Muller

Kijk hier op de website Supernova

Kijk hier op de website The Plug

Kijk hier op de website Lezyne

Kijk hier op de website Topeak

Kijk hier op de website Contec

Kijk hier op de website Cateye

Kijk hier op de website Fabric

Kijk hier op de website Axa

SNEL FIETSEN BV

Amsterdamsestraatweg 414 a-b-c
3551 CX Utrecht
Telefoon 030 - 2441971
utrecht@snelfietsen.nl

Valeriusstraat 79
2517 HP Den Haag
Telefoon 070 - 7371372
denhaag@snelfietsen.nl

KvK Utrecht 30023353
BTW nr. NL810498820B01

Algemeen emailadres:
info@snelfietsen.nl

ABN-AMRO
IBAN: NL88 ABNA 0490 7820 19
BIC: ABNANL2A

•  Algemene voorwaarden
•  Garantiebepalingen

FIETSMERKEN

•  Snel
•  Cannondale
•  Cube
•  Idworx 
•  Jan Janssen
•  Surly
•  Van Nicholas 
•  Brompton
•  Bamboe Fietsen

 

FRAME MATERIAAL

•  Stalen fietsen
•  Titanium fietsen
•  Carbon fietsen
•  Aluminium fietsen
•  Bamboe Fietsen

OPENINGSTIJDEN:

Maandag   Gesloten
Dinsdag   9:00 – 18:00
Woensdag   9:00 – 18:00
Donderdag   9:00 – 21:00
Vrijdag   9:00 – 18:00
Zaterdag   9:00 – 17:00
Zondag   Gesloten

 

 

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Ongeldige invoer
(We versturen deze 1x per kwartaal)

 

 

Erkend leerbedrijf